Spring til hovedindhold

Flere i færre biler

Fra "Den trafikale værktøjskasse: Hvad kan man gøre for at mindske trængsel?"

Gå til projektet

Der er kommet mange flere biler på vejene de seneste år, og vi kører mere i dem – men dog sjældent sammen. I dag sidder der i gennemsnit kun 1,05 personer i en pendlerbil i hovedstadsområdet, i 1980 var det tal 1,8. Derfor vil samkørsel bidrage til, at man udnytter den samlede transportkapacitet (ledige sæder), og det kan modvirke behov for store investeringer i kommunal og statslig infrastruktur. Pendlertrafikken er omdrejningspunktet, da det er her trængslen bliver skabt. Kan man øge antallet af personer pr. bil fra de nuværende 1,05 til 1,4, vil man opnå en reduktion i kørte km kilometer og udledt CO2 med 25 %. Effekten er bedre fremkommelighed.

Man kan udbrede kendskabet til samkørsel mellem de store virksomheder, uddannelser og øvrige relevante aktører. Hillerød Kommune er sammen med flere af de store virksomheder en del af samkørsels-app’en Ta’ Med. Her kan man via sin telefon finde samkørselsmuligheder med en chauffør, der skal samme vej, for et mindre beløb. App’en er meget brugt, og ruten mellem København og Hillerød er pt den i landet, hvor allerflest pendlere kører sammen via app’en.

Hvad skal der til for, at det er interessant for dig at bruge samkørsel?

Kommentarer(4)

Det er ikke muligt at kommentere, fordi dette projekt i øjeblikket ikke er aktivt.
Seneste kommentarer er indlæst.
De fleste bilister vil ikke tilmelde sig samkørselsordninger da det ikke gavner dem selv og deres prioriteter, og mange brugere som mig selv føler sig ikke trygge ved samkørsel da vi ikke har nogen garanti for betjening, eller ved hvad vi får, hvis vi får noget med valgmuligheder. Jeg ville selv råde kommunen til ikke at bruge flere ressourcer på samkørsel og i stedet fokusere på at reducere bilismen generelt, og styrke forsyningssikrede alternativer som bustrafikken.
    Det er jo en lavthængende frugt, som ikke koster det store, men jeg mener ikke at det er her I skal bruge jeres energi, da det er begrænset hvor mange det kan fungere for. I teorien en fin idé, men i praksis er det ikke ligefrem “masser” man rykker over i en delebil/samkørselsbil.
      Jeg forsøgte Ta'Med samkørsel og skulle hente passager på Bennum Park, ca 1 km fra hvor jeg arbejder. Det tog ca. 20 min ekstra, da der var kø på Peder Oxe, så det gør jeg nok ikke lige igen...
      • 1 like
      Jeg ville ikke bruge den da jeg ikke ville turde køre med fremmede jeg ikke kender og ikke ved hvordan køre. Men jeg ville gerne bruge en form hvor man kunne få en bus til at køre sådan.

        Del

        Sendt af

        Nuværende status

        foreslået