Spring til hovedindhold

Grønne veje og lavere hastighed

Fra "Den trafikale værktøjskasse: Hvad kan man gøre for at mindske trængsel?"

Gå til projektet

Man kan gøre det mere attraktivt at gå eller cykle ved at gøre det trygt og sikkert at færdes. Det kan man bl.a. gøre ved at nedsætte hastigheden for bilkørsel i kommunen, som kan skabe et bedre og roligere byrum for cyklister og fodgængere. Det kan tilskynde flere til at vælge disse transportformer, når rammerne forbedres, og turen med bil bliver langsommere (ofte vil gennemsnithastigheden over en længere strækning dog ikke tabe ved lokale sænkninger af hastigheden).

Hillerød Kommune er netop nu en del af en forsøgsordning igennem Vejdirektoratet, hvor 16 kommuner i en treårig periode har fået tilladelse til at indføre lokale hastighedsbegrænsninger ned til 40 km/t. Vi udnytter den ved et trinvist arbejde med at reducere hastigheden i kommunen, både på veje i boligområder og på større veje. Eksempelvis som trafiksanering og grønne løsninger (bynatur) på udvalgte indfaldsveje. I Hillerøds Kommuneplan står Roskildevej beskrevet som en grøn indfaldsvej, og det betyder, at vi har en målsætning om flere træer og anden beplantning langs vejen. Billedet er er fra Bagsværd, hvor man har arbejdet med grønne hovedveje, der gør det mere attraktivt at cykle, og som er vigtige for planter, dyr og mennesker.

Flere kommuner har arbejdet med hastighedszoner og har gode erfaringer med reduktioner ned til 40 km/t eller derunder, hvor personskadeulykker faldt signifikant. Det er vigtigt at påpege den forbedrede sikkerhed som følger med lavere hastighed, da langt størstedelen af alle ulykker kan undgås ved lavere hastighed ligesom alvoren vil reduceres markant. Lavere hastighed giver mindre støj, ligesom zonerne giver en klar signalværdi om, at biler er velkomne med lav fart. Ændres den gennemsnitlige hastighed på en vej med 10 km/t, så ændres støjen med 1-1,5 dB. En hastighedsnedsættelse på 10 eller 20 km/t kan derfor komme mange til gavn. Endelig giver lavere hastighed reduceret CO2-udledning, brændstofbesparelser, og potentielt forbedret trafikafvikling, da færre forskellige hastigheder på en strækning gør at trafikken glider bedre.

Hvordan vil lavere hastighed og grønne indfaldsveje påvirke din hverdag?

Hvordan mener du nedsat hastighed på udvalgte veje bør bruges i fremtiden?

Kommentarer(3)

Det er ikke muligt at kommentere, fordi dette projekt i øjeblikket ikke er aktivt.
Seneste kommentarer er indlæst.
Vi er flere, på Milnersvej, som har givet forslage til at påvirke positiv trafikanternes sikkerhed og livskvaliteten men ingen af disse forslag blev vedtaget, ej heller diskuteret ved kommunale møde. Selv om disse forslag, ser til at være bakket op af flere undersøgelse. 1) Sænke fartgrænsen til 30/km i timen på den sidste del af Milnersvej, dvs. 100 meter før krydset ved Banestien mod stationen. Der er mange børn/unge der går til deres skole og daginstitutioner eller til idræt via Milnersvej, og det vil skabe tryghed for dem. Argumentet at det er en trafikeret vej holder ikke: når der er meget trafik kører bilerne langsomt allligevel, men når der ikke er så meget trafik, er 50 km/t for eksempel som med busserne, ret farligt og skræmmende for cyklister. 2) Omdirigere de tunge lastbiler og flere og mindre busser (størrelse). 3) Bedre skiltning ved Banestien om at benytte denne sikre vej til cykling til stationen. 4) Sikring af en fodgængerovergang med striber, der hvor Milnersvej krydser Banestien. Vi beboere er selv daglig cyklister på denne vej, og vi oplever at den cykelsti som findes i forvejen fungerer fint, men dét der skaber risiko for cyklister og ganger, er den manglende “officiel” overgang fra den ene side af cykelstien (fra stationen) til den anden side (mod Bilka). For eksempel, oplever jeg at bilister dytter på cyklister eller folke der krydser der, fordi gangere i principe ikke har prioritet til at krydse.
    Rigtig god ide. Lavere hastighed og fartdæmpende/grønne chilkaner på Funkevej (indfaldsvej fra hammersholt) er et stort ønske for mig. Det kunne betyde at børnene kunne cykle i skole og at aflevering om morgenen kunne foregå trygt på cykel.
      Det lyder som en rigtig god ide. Samtidig synes jeg man i HIllerød skal tænke rigtig meget over hvor man lægger industi med rigtig meget tung trafik. Læg industien ude ved motorvejen istedet for inde i byen eller inde i landsbyerne. Man kan lave nok så meget hastighedbegrænsninger men hvis der køre tonstunge lastbiler i massevis og vejen er smal gør det ingen forskel. Flyt tung industi ud til motorvejen.

        Del

        Sendt af

        Nuværende status

        foreslået