Høring af ejerstrategi for Hillerød Forsyning
Fra "God ledelse, Klimatilpasning og FN´s Verdensmål... Hvad skal Hillerød Forsyning lægge vægt på i fremtiden?"
Gå til projektet

Hvad er vigtige mål for vores forsyningsselskaber i Hillerød Kommune?
Hillerød Byråd skal vedtage en ny ejerstrategi for Hillerød Forsyning. Det betyder, at vi skal sætte mål for selskabernes forsyning til borgerne, for miljøet og for den åbne måde, som vi ønsker at arbejde på.
Derfor vil vi meget gerne høre din mening om, hvad det er vigtigt, at forsyningen gør. Skriv din mening i kommentarfeltet.
Kommentarer(17)
Det er ikke muligt at kommentere, fordi dette projekt i øjeblikket ikke er aktivt.
Seneste kommentarer er indlæst.
Profil af Jonas Kofod
Sendt af:Jonas Kofod
for 6 år siden
Følgende bemærkes til oplægget:
"Principper og værdier" pkt 1, "Effektive priser" det er uklart hvad der menes hermed.
Prisniveauet bør vurderes og benchmarkes på en retvisende og relevant måde.
Dette bør indgå i den løbende evaluering af selskabet.
Afsnit 1 "Fossilfri Forsyning". Hvis det arbejdes med en klimamålsætning, må det vel nærmere være "CO2 fri Forsyning" der skal arbejdes hen imod.
Spildevandsrensning nævnes som et virkemiddel for at understøtte fossilfri varmeforsyning. Det kræver vist en forklaring.
Afsnit 4 "Byudvikling" Det foreslås at der som redskab til at evaluere og tilsikre formålet udformes holdbarhedsanalyser for at efterprøve at planer og tiltag for infrastruktur og kapacitet matcher kravende i mulige udviklingsscenarier.
Sådanne holdbarhedsanalyser skal også opdateres når tidligere forudsætninger for gennemførte projekter ændres væsentligt.
Dette må indgå som et af de værktøjer bestyrelsen vedvarende anvender for at tilsikre og føre tilsyn med at selskabets udvikling og projekter understøtter kommunens nuværende og fremtidige behov indenfor de lovgivningsmæssige rammer og kommunens miljø- og klimamål.
En sådan analyse kan muligvis indgå i rapportering efter pkt 3.2/3.3/3.4 i samarbejdsaftalen
Afsnit 5 "God selskabsledelse"
Bestyrelsens sammensætning må tilstræbes at dække over profiler der har forståelse og indsigt i ejerens ønsker, samt profiler med merit og komptence indenfor selskabsdrift og forsyningsydelse.
Som en del af god selskabsledelse må der af selskabet udformes og implementeres robuste og lovmedholdelige indkøbsprocesser. Bestyrelsen må som del af sin kontrol med selskabet tilsikre at et sådant indkøbssystem er etableret og implementeret.
Der må udformes en kompensations og udgiftspolitik, der udstikker rammer for aflønning og forbrug i selskabet. Bestyrelsen må udstikke den ønskede balance for lønpakker og generelt forbrug med passende mådehold.
Afsnit 6 "Åbenhed, gennemsigtighed og kommunikation"
Det bør tilføjes at selskabet endvidere er omfattet af bestemmelserne om meroffentlighed.
Tillige er selskabet også omfattet af Miljøoplysningsloven. Dette bør nævnes samt at Miljø- og Fødevareklagenævnet er øvre myndighed over Hillerød Forsyning på dette område'. (Note: Da der ikke er enighed om dette fra Hillerød Forsynings side, kan det være at dette forhold skal afklares for alle parter før en indførsel i ejerstrategien.)
Afsnit 7 "Borgerinddragelse"
Det foreslås at bestyrelsen udformer et emne- og dokumentkatalog over hvilke dokumenter (regnskaber, referater, evalueringer etc), der som fast kotume skal publiseres samt hvilke emneområder (miljø og klima tiltag, større indkøb etc.) indenfor selskabets drift, der bør belyses og deles.
Afsnit 8 "Forsyningen som Arbejdsplads"
Bestyrelsen bør tilse at selskabet har udformet en egentlig og dækkende personalepolitik til implementation af visionerne i afsnittet.
Afsnit 9 "Udvikling af forsyningens forretningsområde"
Det forekommer at udviklingen er forud for afsnittets formulering;
Hillerød Fjernkøling mv.
Der er behov for at rammer og og retningslinier for drift og aktiviter for disse nye selskaber, projekter og driftsområder, defineres klart fra ejeren, både for fremtidige samt ikke mindst de allerede igangsatte initiativer.
I en sådan grad at dette må ses som opdaterede tillæg til ejerstrategien.
Generelt bemærkes at afsnit fra den eksisterende ejerstrategi er udgået; "Risikostyring". Dette element burde biholdes og udbygges, da megen planlægning og projektering beror på risikostyring, og beredskab til at håndtere udfald der varierer fra prognostiserede scenarier. Generelle krav og forventninger til sådan risikostyring bør indfattes i den kommende ejerstrategi.
Profil af Henrik Hansen
Sendt af:Henrik Hansen
for 6 år siden
I erkendelse af at det ikke er muligt for en person at være adm. dir for så mange selskaber og drive disse med overskud i hvert individuelle selskab, revurderes det om det er Hillerød forsynings opgave at drive forsyningsvirksomhed i konkurrence med private aktører.
Et eksempel er det nye tiltag med damp leverancer til NOVO og FUJII et iflg. eu-udbud TED:NOTICE:340417-2020, 150 millioner kroners projekt, der er afhængig af at begge virksomheder, køber damp i mange år frem.., eller er damp så kritisk for virksomhederne i deres sterilproduktion at de selv ønsker fortsat egenproduktion? Hvem ved om de flytter fra kommunen, eller finder en billigere leverandør?
Kommunen instruerer Bestyrelsen og dermed Hillerød Forsynings ledelse at eneste fokus skal være at drive en så effektiv og omkostnings-bevidst forsyning, med 100% fokus på Spildevand, Vand, Varme, samt Affalds håndteringen konkurrenceudsættes.
Profil af Nikolaj Frederiksen
Sendt af:Nikolaj Frederiksen
for 6 år siden
Da det ikke er muligt at uploade dokumenter, så tillader jeg mig at gøre det her.
Som Konservativt byrådsmedlem og kritisk i forhold til nuværende ejerstrategi så ønsker jeg at komme med et synspunkt, som ikke er endeligt - punkter som bør tages med, når vi i Byrådet skal debattere Ejerstrategien her i efteråret. Nedenstående er en generelholdning hos Det Konservative Folkeparti.
Input til ejerstrategi for Hillerød forsyning A/S
Hillerød Forsynings primære opgave er at levere, 4 nedenstående kerneydelser bedst og billigst muligt til alle hustande og virksomheder i kommunen. Derudover sikre at der leveres miljørigtige produkter til Hillerød Kommunes indbyggere, som til enhver tid overholder gældende lovgivning. Hillerød Forsyning skal fortsat bidrage aktivt til at nå kommunens klimamål, i forhold til FN’s klimakonvention.
Forsyningens primære fokusområde kan opdeles i 4 punkter:
1. Affaldshåndtering (ikke lovpligtig, placeret af kommunen hos HFORS – bør konkurrence udsættes)
2. Spildevands Håndtering – (lovgivning-krav)
1 & 2 leveres til alle husstande og virksomheder i Hillerød Kommune. og kan ikke fravælges individuelt.
De 2 øvrige forsynings arter er ligeledes underlagt lovgivningskrav.
3. Vand - forsyning
4. Varmeforsyning
Disse 2 produkter (3&4) leveres ikke til alle husstande i Hillerød og må derfor håndteres separat i 2 selskaber, da affald/spildevand ikke skal finansiere, eventuel tabsgivende drift i selskab 3 & 4.
Det noteres at der ved benchmarking af priser mod øvrige forsyningsselskaber, benyttes terminologien; ”Billigst for en kunde med alle 4 forsynings arter”. Dette er ikke rimeligt, men en simpel manipulation, for dem der kun køber produkt 1&2.
Citat fra HFORS - bestyrelsesformand: ”At disse ting har kunnet gennemføres uden prisstigninger for de forbrugere som er kunder i alle dele af forsyningen, synes jeg er en væsentlig bedrift”
Forbrugerne skal betale for den vare de får leveret og ikke medfinansiere andre opgaver i forsyningen.
Affaldshåndteringen Affaldshåndteringen bør isoleres/konkurrenceudsætte hurtigst muligt – da den nye Klimalov vedtaget den 16.juni 2020, skaber tilhørende opgør med kommunalt ejerskab over behandlingsanlæg og udbudspligt på genanvendelige fraktioner er det væltet frem med meldinger om store anlægsinvesteringer fra den danske genvindingsindustri. Ved implementeringen af denne lov vil den nuværende model for selskaberne blive udfordret,
Kommunernes Landsforening har samtidig fået til opgave at udpege de danske forbrændingsanlæg, der skal lukkes for at få den samlede kapacitet ned, mens kommunerne over de næste år også skal slippe ejerskabet over de behandlingsanlæg, de har. Kort sagt der vil komme mere topstyring fra Klima og miljø ministeriet.
Affaldshåndteringen bør konkurrenceudsættes, af hensyn til den bedst mulige økonomi, hvilket er i alles interesse og nu også i henhold til lovgivningen.
Spildevand Er en lovpligtig kommunalopgave, hvor alle virksomheder og husstande er kunder. Der bør åbent og ærligt informeres om kapaciteten på HCRsyd, ikke i nuværende form vil komme til at blive lovliggjort, dette specielt inden andre rensningsanlæg lukkes ned. Der bør hurtigst muligt igangsættes en vurdering af kapacitet i forhold til den vækst som forventes i Hillerød de kommende år. Infrastrukturen på spildevandsområdet bør vurderes i det scenarie.
Vandforsyning Skal drives som selvstændig virksomhed der ikke hører hjemme i en forvokset koncernstruktur, med et formål; at levere billigt og rent drikkevand til kunderne. Uden sammenblanding af økonomi med øvrige forsynings arter. Der er velfungerende lokale vandværker som leverer til forbugerne i deres nærområde.
Vandforsyningen i dele af Hillerød drives ganske udmærket og billigt som forbrugerejede selskaber.
Fjernvarme Der skal leveres fjernvarme billigst muligt til de aftagere der er, uden sammenblanding af økonomi med øvrige forsynings arter. En struktur som denne vil kunne skabe fuldstændig gennemsigtighed i driften af alle 4 forsynings arter.
Baseret på Hvile I Sig Selv, princippet som er et lovkrav. Øvrige A/S i Hillerød forsyning. I erkendelse af at det ikke er muligt for en person at være adm. dir for så mange selskaber og drive disse med overskud i hvert individuelle selskab, revurderes det om det er Hillerød forsynings opgave at drive forsyningsvirksomhed i konkurrence med private aktører.
Et eksempel er det nye tiltag med damp leverancer til NOVO og FUJII et iflg. eu-udbud TED:NOTICE:340417-2020, 150 millioner kroners projekt, der er afhængig af at begge virksomheder, køber damp i mange år frem.., eller er damp så kritisk for virksomhederne i deres sterilproduktion at de selv ønsker fortsat egenproduktion? Hvem ved om de flytter fra kommunen, eller finder en billigere leverandør?
Lønniveau Tilpasses benchmark for tilsvarende virksomheder…, men som udgangspunkt må de ansatte gerne have en høj løn, blot de leverer værdi for pengene. Dette kan gøres ved en gennemgribende omstrukturering af selskaberne hvor ledelsen kan søge deres eget job igen.
Bestyrelses sammensætning… For at tilsikre den kompetence i bestyrelsen der kan vurdere direktionens forslag, skal der laves om i sammensætningen. 2 politikere 2 medlemmer med indsigt i forsyningsområdet, 3 forbruger repræsentanter og medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer.
Antallet af medlemmer er vi åbne for, blot ”3-deling” af bestyrelsesmedlemmer opretholdes.
Bestyrelsens eneste fokus skal være at drive en så effektiv og omkostningsbevidst forsyning, med 100% fokus på de 4 drifts områder nævnt ovenfor. Endvidere er det vigtigt at det endelig fastlægges at Hillerød Forsyning drives efter reglerne i selskabsloven og følger anvisningerne i Danva’s kodeks for god selskabsledelse.
Profil af Christine Wennerberg
Sendt af:Christine Wennerberg
for 6 år siden
Ejerstrategiens principper
nr. 1 nævner begrebet "effektive priser". Det er uklart hvad der menes med det. Hvis der menes konkurrencedygtige priser vil det giver mere mening - især på varmemarkedet.
nr. 5 angiver at "forsyningen skal have kompetencer til aktivt at understøtte ejerens miljø og klimapolitiske målsætninger". Det er vel ikke nok at have kompetencer - der skal da handles - erstat fx. med "Forsyningen skal varetage Hillerød Kommunes interesser og understøtte de miljø og klimapolitiske målsætninger.
Særlige fokuspunkter:
1. Fossilfri forsyning: Det er fint fjernvarmeforsyningen bliver fossilfri, men hvis Hillerød Kommunes strategier skal efterleves, er det vigtigt at forsyningen har et proaktivt og innovativt fokus på at få konverteret de sidste oliefyr i fjernvarmeområderne, fx inden 2025.
7. Borgerinvolvering. At have en nedskreven strategi sikrer ikke involvering. Det bør nok omformuleres til at" Forsyningen skal sikre en systematisk involvering af borgerne.....i henhold til Hillerød Kommunes ønsker om udvidet og skærpet borgerinddragelse. Inddragelsen skal beskrives i en nedskreven strategi.
Hillerød Fjernkøling, Hillerød Kraftvarme og Hillerød Affaldshåndtering nævnes stort set ikke i ejerstraategien. Hvad vil man med dem?
Samarbejdsaftalen
3. Udmøntningen af Samarbejdsaftalen
Bortset fra den 10 årige anlægsplan er punkterne meget kortsigtede (1 år frem eller det foregående år) Der mangler et punkt, hvor forsyningen ser langt frem og redegør for planernes effekt i fx 10 - 20 årige scenarier for CO2 udledningen som følge af initiativerne. Dermed vil Kommunalbestyrelsen have et grundlag for at kunne følge op på klimaplanen.
Profil af Rasmus Visby
Sendt af:Rasmus Visby
for 6 år siden
Jeg havde planlagt et længere indlæg.
Dette har ikke været muligt, da jeg har været afskåret fra at aktindsigt.
Dette betyder det ikke har været muligt at søge indsigt og aflevere et indlæg på faktuelt og oplyst grundlag. Jeg er derfor afskåret fra at bruge min ytringsfrihed i denne sag.
Mit indspark til til debatten bliver derfor Miljø- og Fødevareklagenævnet afgørelse fra 28. august.
En afgørelse hvor Miljø- og Fødevareklagenævnet ophæver og hjemviser mine afslag på anmodning om aktindsigt i Hillerød Spildevand A/S.
Denne afgørelse taler sig eget sprog, og viser faktuelt problemet med Hillerød Forsyning.
Citat fra afgørelsen:
Miljø- og Fødevareklagenævnet finder det i nærværende sag ikke godt- gjort, at klagers konkrete anmodning om aktindsigt er fremsat med henblik på at tjene et retsstridigt formål eller lignende, herunder det formål at chikanere selskabets ansatte eller privatpersoner. Endvidere er det næv- nets vurdering, at anmodningen ikke i sig selv bærer præg af at være fremsat med det formål at genere eller forfølge personer.
Miljø- og Fødevareklagenævnet ophæver på denne baggrund Hillerød Spildevand A/S’ afgørelse om afslag på at besvare klagers aktindsigtsan- modning af 18. februar 2020 og hjemviser sagen til fornyet behandling i selskabet.
Hele afgørelsen kan læses her:
http://www.visbysverden.dk/wp-content/uploads/2020/08/Hilleroed-Spildevand.pdf
Rasmus Visby
Profil af Lennart Weber
Sendt af:Lennart Weber
for 6 år siden
Forsyning er vigtig for os borgere, både på grund af økonomi og i forhold til hele den grønne dagsorden. Derfor bør Hillerød Byråd engagere sig stærkt i dette område og sikre langsigtede planer, god borgerinddragelse og en drift, der afpasses kommunens generelle regler for økonomi, ledelse, personalehåndtering, m.v.
Vi har valgt et byråd til at varetage borgernes ingeresser, og derfor har vi også tillid til, at de kan styre Hillerød Forsyning, men gerne med solid borgerinddragelse og god åbenhed på alle områder. Det er byens borgere, der reelt ejer Hillerød Forsyning.
Profil af Birgitte Rose
Sendt af:Birgitte Rose
for 6 år siden
Affaldssortering er godt og der må gerne komme flere fraktioner, men vi skal have alle med - også institutioner, erhverv og lejligheder.
Kommunen startede med det grønne affald hos villaerne, hvor mange har en kompostbeholder i haven - hænger det miljømæssigt og økonomisk sammen? En skraldebil (diesel, olie, vedligehold og den “ energi” der bruges til selve produktionen af bilen) + lønninger og afskrivninger sammenlignet med hvad, der kan trækkes ud af en lille pose med et par kyllingeben, lidt olivensten og måske en overset pakke kødpålæg? Lejlighederne er nu kommet med, men vi skal have alle med, før det batter.
Gør det muligt, at flere husstande kan deles om et sæt affaldscontainere.
Lad os få byttehuset tilbage - mange institutioner og organisationer savner det. Det burde kunne lade sig gøre med en kombination af salg til private og gratis afhentning for organisationer. Genbrug er jo godt for miljøet.
Den nye genbrugsstation fungerer fint - men drop hullerne i flaskecontaineren, det er besværligt og tager for lang tid.
Profil af Ole Kristiansen
Sendt af:Ole Kristiansen
for 6 år siden
Hillerød forsyning er gode, men bedst til at fremlægge idekatalog for byrådet så byrådsmedlemmerne køben den ide som er bedst for forsyningen og ikke nødvendigvis bedst for borgerne.
Der bør oprettes et repræsentantskab af borgervalgte (10 kandidater) som er upolitiske men repesenterer både private og erhverv borger i ejer og lejebolig ,som sidder i 4 år hen over 2 kommunevalg så repræsentanterne kommer til at arbejde med både gamle og nye politiker.
Profil af Jørn Due
Sendt af:Jørn Due
for 6 år siden
Nu er det jo det fremtidige ejerforhold der er emnet for denne høring, og den ledelsesmæssige kolos der er opbygget i Hillerød Forsyning AS er helt ude i hampen i en lille kommune.
Ejerforholdet skal tilbage til borgerne, idet Varmeforsyningen og Vandforsyningen overdrages til borgerne i form af andelsselskaber med forbrugervalgte bestyrelser.
Spildevandsforsyningen udliciteres til kompetent virksomhed med totalt driftsansvar, og affaldshåndtering udliciteres ligeledes.
Med denne ejerstruktur undgås dels en stærkt fordyrende forbrugerbetalt ledelsesmæssig omkostning og endvidere inkompetent politisk indblanding i virksomhedernes drift
Profil af Henrik Hansen
Sendt af:Henrik Hansen
for 6 år siden
@Jørn Due Spot on
Profil af janna espenhain
Sendt af:janna espenhain
for 6 år siden
Forsyningen er nødt til at tage hånd om støjproblematikken fra fjernvarmeværket. Der udsendes lavfrekvent støj fra forsyningen via forsyningsrør til fjernvarme. Denne støj kommer fra forsyningens kraftværk eller fra virksomheder forsyningen køber fjernvarme af. Lige nu er det op til borgerne at registrere og forklarer og holde møder. Hvis borgerne ikke presser på i denne sag sker der intet og borgerne må leve i et støjhelvede i egne hjem. Det ville være en rigtig strategi at forsyningen proaktivt løser problemerne så deres egne rør og kraftværk og ikke udsender lavfrekvent støj til stor gene for borgere. Lige ledes skal forsyningen sikre at virksomheden forsyningen køber fjernvarme af heller ikke udleder lavfrekvent støj, samt at disse levere grøn energi og ikke belaster miljøet. Det vil være miljørigtig politik ikke at skabe problemer for borgerne. Støj er det næste store miljøproblem.
