Spring til hovedindhold

Flere veje

Fra "Den trafikale værktøjskasse: Hvad kan man gøre for at mindske trængsel?"

Gå til projektet

Ny infrastruktur og flere veje kan som udgangspunkt forbedre fremkommeligheden, fordi øget kapacitet på kommunens veje presser flere biler igennem steder, hvor der er flaskehalse. Problemet med udvidelser opstår imidlertid de steder, hvor pladsen – som i byer – er en knap ressource eller hvor forudsætningerne for vejudvidelser er udfordret pga. støjforhold eller andre miljømæssige restriktioner.

I byerne begrænser de signalregulerede kryds kapaciteten. Det handler om tiden med grønt lys gange antallet af kørebaner. Det komplekse er at få doseret grøntiden i alle retninger, så flest trafikanter tilgodeses mest muligt. Uden for byerne er det kapaciteten på vejstrækningerne, der er afgørende.

Det er svært at bygge flere eller bredere veje i byerne, mens det uden for byerne er nemmere. Den strukturelle udfordring er, at de fleste køreture starter eller slutter i en by, så uanset om vi øger kapaciteten på det overordnede vejnet, har vi svært ved at give plads til flere køretøjer i byerne.

Vi skal træffe et valg om, hvornår omkostningerne til fortsat udvidelse af vejinfrastrukturen når et niveau, hvor det bedre kan betale sig at gøre noget andet. De seneste ti år har Hillerød Kommune brugt 40 mio. kr. på at forbedre fremkommeligheden for biler. Skal vi imødekomme den stigende trængsel med vejudvidelser, bliver der behov for en 10-dobling i investeringer i infrastruktur, altså snarere 400 mio. kr. De seneste ti år er der investeret i vej- og krydsudvidelser samt strategiske infrastrukturprojekter såsom shunten ved Hillerød Sydrampen-Peder Oxes Alle og optimering af lysregulering i centrale kryds, investeringer i bl.a. asfaltrenovering, og nye cykelstier, hvor der hhv. er brugt 75 mio. kr. og 28 mio. kr.

Hvordan mener du, der bør investeres i trafikløsninger i fremtiden?

Kommentarer(7)

Det er ikke muligt at kommentere, fordi dette projekt i øjeblikket ikke er aktivt.
Seneste kommentarer er indlæst.
Man bør tænke i at gøre cykelforholdene langt bedre i hele byen. I midtbyen er især Helsingørsgade/Østergade/Søndre Jernbanevej nærmest uegnet for børn. Jeg tror dog det er naivt at tro, at man får færre biler ind i byen på den måde, da stadig flere flytter til, men arbejder i fx KBH og derfor har behov for bilen (ikke alt ligger tæt på offentlig transport). Håbet må være at man trods alt holder det på nuværende niveau med investeringer i cykel infrastrukturen. Men jeg mener også at man, uanset hvad, skal kigge på udvidelser af vejene og svingbaner hvor presset er størst, og etablering af en egentlig indre ringvej for at aflaste gennemkørende trafik. Slotsparken besværliggør det, men åbningen af Ansgarsvej (for biler og cykler) vil betyde at en del trafik mellem øst og vest kan gå den vej, og ikke ned gennem Hostrupsvej.
    Profil af Peter Langer
    Sendt af:Peter Langer
    for 2 år siden
    @Morten Falk Oddershede drop alle planer om Ansgarvej. Det vil genere masser af borgere for at nogle få bilister kan spare 3-5 minutter. Og ødelægge fin natur.
      @Peter Langer Det er ikke en plan. Jeg er ikke politiker. Det er et forslag for at løse et problem som berører langt flere end dem, dette vil genere. Om ikke andet kunne man tænke vejen ind med en ny cykelforbindelse mellem øst og vest.
        Profil af Peter Langer
        Sendt af:Peter Langer
        for 2 år siden
        @Morten Falk Oddershede man kan fint cykle af Ansgarvej i dag ned til Ødamsvej og Pilevej i dag. Men at sende masser af bilister ned gennem dette fredelige kvarter er ren chikane af beboerne der. For ikke at tale om alle skolebørnene på Johannesskolen og deres fredelige skolevej.
          Forslag: for at minimere en del af den trafik der kommer fra Ny Hammersholt og den sydlige del af Hillerød, så kunne man åben op for en Op/nedkørsel til Overdrevsvejen, som man iøvrigt er ved at lave for cykelister(hvilket er så godt) men også for bilister, dette ville kunne afhjælpe en del trafik i bymidten omkring krydset ved MarieMørks skole.
          • 2 likes
          Helt klart et fokus på cykeltransport. Jeg kunne ønske mig at store dele blev lukket for biler og vejene brugt til cykler i stedet.
            Et forslag kunne være: Man skal være bedre til at få folk der arbejder i Hillerød til at ønske sig at bo i Hillerød. Så vil mange flere kunne cykle på arbejde. Men man har de sidste mange år kun bygget lejeboliger og en undersøgelse har vist at 51% bor til leje men at 75 % af danskerne ønsker at bo i ejerbolig. Så gør det attraktivt for flere at blive hele livet i Hillerød og ikke kun bo her til man har sparet op til at købe en bolig i en anden by. Mange ejerboliger = lavere priser. Og så kan man så udvide cykelstinettet for 400 millioner i stedet for at bruge pengene på kæmpe pendler veje.
            • 1 like

            Del

            Sendt af

            Nuværende status

            foreslået